TOP

Τάσεις σχεδιασμού ιστοσελίδων με δημιουργική προετοιμασία

WD

Σε κανονικούς καιρούς, ο σχεδιασμός ιστοσελίδων τείνει να εξελίσσεται με διακριτικό και σταδιακό ρυθμό. Αλλά αυτές οι εποχές δεν θυμίζουν τις κανονικές στιγμές. Η παγκόσμια πανδημία και τα επακόλουθα lockdown έχουν φέρει τεράστιες πολιτιστικές και κοινωνικές αλλαγές που έχουν αντηχήσει παντού. Και αυτό περιλαμβάνει σε μεγάλο βαθμό τον κόσμο του web design.

Αν δεν έφτανε αυτό, οι σχεδιαστές ιστοσελίδων και τα πρακτορεία βρίσκονται επί του παρόντος σε μια άλλη σεισμική αλλαγή. Αυτόν τον Μάιο, η Google κυκλοφόρησε την ενημέρωση του Page Experience, η οποία δίνει πολύ μεγαλύτερη έμφαση στην εμπειρία χρήστη όσον αφορά την κατάταξη ιστοτόπων στις καταχωρίσεις της.

Η σημασία αυτού δεν πρέπει να υποτιμάται. Αυτό σημαίνει ότι οι σχεδιαστές ιστοσελίδων πρέπει τώρα να δώσουν πολύ μεγαλύτερη έμφαση σε στοιχεία όπως η ταχύτητα φόρτωσης, η διαδραστικότητα, η ασφαλής περιήγηση και η οπτική σταθερότητα… διαφορετικά θα δουν γρήγορα τους ιστότοπούς τους να εξαφανίζονται από την πρώτη σελίδα του Google.

Διασκέδαση και αισιοδοξία

Καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του 2010, ο σχεδιασμός ιστού και εφαρμογών κυριαρχούνταν από χαλαρές μινιμαλιστικές, καθαρά λειτουργικές διεπαφές. Και αυτό είχε νόημα εκείνη την εποχή. Με το iPhone να εμφανίστηκε μόλις το 2007, ακολουθούμενο από το πρώτο iPad το 2010, το μεγαλύτερο μέρος του κοινού ήταν αρκετά νέο στο διαδίκτυο. Και έτσι, το να γίνουν οι ψηφιακές υπηρεσίες εύκολες στην κατανόηση, τη χρήση και την πλοήγηση ήταν η κύρια προτεραιότητα.

Όπως τόνισαν πολλά δημιουργικά, η παρενέργεια ήταν να περιορίσει την πιο διασκεδαστική και πειραματική πλευρά του πρώιμου ιστού. Τώρα που οι περισσότεροι άνθρωποι είναι εξοικειωμένοι με τις ψηφιακές πλατφόρμες, υπάρχει αναμφισβήτητα χώρος για επιστροφή σε ορισμένες από αυτές.

Σε τελική ανάλυση, είχαμε σχεδόν δύο χρόνια πανδημίας και οι ζωές μας έχουν διαταραχθεί όσο ποτέ άλλοτε. Σίγουρα έχουμε λίγη πλάκα;

Από την εμφάνιση των πιο πρόσφατων ιστοσελίδων, οι σχεδιαστές συμφωνούν. Αυτήν τη στιγμή βλέπουμε μεγάλη οπτική αισιοδοξία στον σχεδιασμό ιστοτόπων – έντονα χρώματα, χαρούμενα χαρακτηριστικά, περίεργη τυπογραφία, πολλά θετικά μηνύματα και ευχάριστη διαδραστικότητα. Αυτή η ανάλαφρη και συχνά απροσδόκητη προσέγγιση είναι ένας ευπρόσδεκτος τρόπος για να μας διευκολύνει να επιστρέψουμε στην «κανονική» ζωή και να απομακρύνουμε το μυαλό μας από πιο σοβαρά ζητήματα για μια στιγμή.

Σιγασμένες γήινες αποχρώσεις

Η ζωή του lockdown μπορεί να περιόρισε τις επιλογές μας, αλλά επίσης επανέφερε πολλούς από εμάς στη φύση. Με τους εσωτερικούς χώρους κλειστούς, βγήκαμε με τα πόδια στην υπέροχη ύπαιθρο, είτε για πεζοπορία στο βουνό είτε για μια βόλτα γύρω από το τοπικό πάρκο. Και αυτή η ανανεωμένη σχέση με το περιβάλλον μας επηρεάζει και τον σύγχρονο σχεδιασμό ιστοσελίδων.

Πάνω και κάτω στον ιστό, βλέπουμε σχεδιαστές να επιλέγουν σίγαση, ήρεμους και γήινους τόνους όσον αφορά τα χρώματα φόντου και τις εικόνες. Δίνοντάς μας κάτι ξεκούραστο να δούμε, είναι μια αναγνώριση του πόσο πολύ κοιτάμε τις οθόνες αυτές τις μέρες.

Αυτή είναι μια μέτρια προσέγγιση σχεδιασμού που είναι πιο εύκολη στην εξέταση και δεν καταπονεί πολύ τα μάτια μας. Εάν ελπίζετε να αυξήσετε τον χρόνο που οι επισκέπτες μένουν στους ιστότοπούς σας, θα μπορούσατε να κάνετε πολύ χειρότερα από το να τον ακολουθήσετε.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, αυτή η προσέγγιση βοηθά επίσης με τον νέο αλγόριθμο της Google – και πάλι ακολουθώντας μια προσέγγιση λιγότερο-είναι-περισσότερο. Πιο ουσιαστικά, είναι ένα νεύμα στην υψηλότερη κοινωνική μας συνείδηση ​​για το περιβάλλον και τον αντίκτυπό μας στον κόσμο.

3D σχεδιασμός και πολυμέσα

Οι νέες τεχνολογίες ανέκαθεν υποκινούσαν νέες τάσεις στο σχεδιασμό ιστοσελίδων και η τρέχουσα εποχή δεν αποτελεί εξαίρεση. Μια μεγάλη επιρροή αυτή τη στιγμή είναι το πώς οι πιο πρόσφατες οθόνες παρέχουν πολύ πιο λεπτομερή ανάλυση από ποτέ.

Το πρότυπο ποιότητας εικόνας έχει μετατοπιστεί από το HD σε 4K (τετραπλάσια πυκνότητα pixel) και προς τα πάνω. Βλέπουμε επίσης όλο και περισσότερες οθόνες και φορητούς υπολογιστές 4K+ να κυκλοφορούν στην αγορά, ακόμη και ορισμένα μοντέλα 6Κ και 8Κ. Βλέπουμε επίσης υψηλότερες ταχύτητες ευρυζωνικών δεδομένων και δεδομένων κινητής τηλεφωνίας που τροφοδοτούν αυτήν την ανάγκη για οπτική λεπτομέρεια.

Κατά συνέπεια, βλέπουμε πολλούς ιστότοπους να ξεπερνούν το τυπικό μοντέλο κειμένου + μερικές στατικές εικόνες. Αντίθετα, οι σχεδιαστές ιστοσελίδων αγκαλιάζουν με ενθουσιασμό την τρισδιάστατη σχεδίαση, τα κινούμενα σχέδια, το AR, το VR και το βίντεο και τις εικόνες μεγάλης κλίμακας, μαζί με διαδραστικές λειτουργίες, για να κάνουν τους ιστότοπούς τους πιο ελκυστικούς και διασκεδαστικούς.

Τούτου λεχθέντος, όλοι οι υπεύθυνοι σχεδιαστές ιστοσελίδων θα πρέπει επίσης να γνωρίζουν τα περίπου δισεκατομμύρια άτομα που *δεν* έχουν εξαιρετική συνδεσιμότητα ή τις πιο πρόσφατες συσκευές (τόσο στο εξωτερικό όσο και εδώ στο Ηνωμένο Βασίλειο). Επομένως, όλα αυτά τα σχέδια πρέπει να ακολουθούν προοδευτική βελτίωση, παρέχοντας την καλύτερη δυνατή εμπειρία σε κάθε μεμονωμένο χρήστη, ανάλογα με το τι είναι ικανή η συσκευή του.

ScrollyTelling

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συχνά επικρίνονται για την απογοήτευση της γνώσης και των ιδεών, μετατρέποντάς τες σε προσεγμένες ηχογραφήσεις που ελάχιστα επηρεάζουν τον εγκέφαλο και, στη χειρότερη, οδηγούν σε παραπληροφόρηση και θεωρίες συνωμοσίας. Τούτου λεχθέντος, αλλού στον Ιστό, είναι εύκολο να βρείτε ενημερωτικές, ισορροπημένες και στοχαστικές αναγνώσεις. Πώς, λοιπόν, κάνετε τους ανθρώπους να τα διαβάσουν πραγματικά;

Μια τάση σχεδιασμού ιστοσελίδων που αυτή τη στιγμή αυξάνεται σε δημοτικότητα είναι το ScrollyTelling, γνωστό και ως “αφηγηματική οπτικοποίηση”. Με αυτό το είδος σχεδίασης, καθώς κάνετε κύλιση και διαβάζετε ένα άρθρο μεγάλης μορφής, απολαμβάνετε διασκεδαστικές μικρές οπτικές

λιχουδιές, από κομψές στοιχειοθετημένες στήλες έως ιδιόρρυθμες ένθετες εικόνες έως διακριτικά κινούμενα σχέδια και πολλά άλλα.

Είναι σαν να διαβάζεις ένα έντυπο περιοδικό (από την άποψη της όμορφης και εμπνευσμένης καλλιτεχνικής κατεύθυνσης), αλλά με τη διαδραστικότητα του ιστού και την εντυπωσιακή φύση των κινούμενων εικόνων.

Ο καλύτερος τρόπος για να ξεπεράσετε αυτήν την τάση, φυσικά, είναι να επισκεφτείτε ιστότοπους και να το δοκιμάσετε από πρώτο χέρι. Ένα καλό για να ξεκινήσετε είναι ο επίσημος ιστότοπος AirPods Pro της Apple, ο οποίος εφαρμόζει την τάση με στυλ και λεπτότητα. Κάντε κύλιση σε αυτό το minisite και η εικόνα του ήρωα μετακινείται από το σκοτάδι στο φως: είναι ένα απλό εφέ αλλά καταστροφικά δραματικό.

Το scrollytelling χρησιμοποιείται συχνότερα στη διαδικτυακή δημοσιογραφία. Ένα καλό παράδειγμα μπορεί να βρεθεί σε αυτό το άρθρο της HuffPost για τον διάσημο σεφ που έγινε ανθρωπιστής José Andrés. Την πρώτη φορά που κάνετε κύλιση, νομίζετε ότι απολαμβάνετε κάποια εξαιρετικά εξελιγμένα ψηφιακά κόλπα. Αλλά με μια πιο προσεκτική εξέταση, το μεγαλύτερο μέρος του εφέ εδώ επιτυγχάνεται μέσω του σχεδιασμού της παλιάς σχολής, ιδιαίτερα της χρήσης γωνιακών εισαγωγικών έλξης για να προσθέσετε οπτικό ενδιαφέρον και μια αίσθηση δυναμισμού.

Τέλος, δεν πρόκειται για κάθετη κύλιση αλλά και για οριζόντια. Μπορείτε να δείτε ένα εξαιρετικό παράδειγμα σε αυτόν τον ιστότοπο σχετικά με τα κανάλια του Άμστερνταμ, σίγουρα σε επιτραπέζιους υπολογιστές. Το εφέ εδώ μοιάζει πολύ με ένα παλιό σχολικό βιβλίο με εικόνες, αλλά σε προσιτή, ψηφιακή μορφή.

Συμπέρασμα

Σε αυτό το άρθρο, σας παρουσιάσαμε μερικές από τις μεγαλύτερες τάσεις σχεδιασμού ιστοσελίδων που επηρεάζουν τη βιομηχανία αυτή τη στιγμή, οι οποίες αναμένουμε πλήρως να επεκτείνουν την επιρροή τους τα επόμενα χρόνια. Αυτά προέρχονται εν μέρει από δύο μεγάλα γεγονότα.

Το πρώτο είναι το lockdown και πώς άλλαξε την κοινωνία με τρόπους που είναι πιθανό να συνεχιστούν πολύ μετά την υποχώρηση της πανδημίας. Και το δεύτερο είναι η μεγάλη αλλαγή αλγορίθμου της Google και η σταθερή κατεύθυνση προς την οποία κατευθύνει το επάγγελμα, όσον αφορά τη γρήγορη φόρτωση των ιστότοπων και την καλύτερη προσαρμογή στη γκάμα των κινητών συσκευών που είναι διαθέσιμες σήμερα.

Φυσικά, αυτό δεν είναι όλη η ιστορία σε καμία περίπτωση. Υπάρχει η συνεχής αποστολή να διασφαλίσουμε ότι ο σχεδιασμός ιστού είναι χωρίς αποκλεισμούς, ώστε ο Ιστός να είναι προσβάσιμος σε όλους. Υπάρχει το συνεχές λανσάρισμα νέων πλατφορμών και ιδεών από τους «πέντε μεγάλους τεχνολογικούς γίγαντες», όπως η ανανεωμένη εστίαση του Facebook στην εικονική πραγματικότητα και αυτό που ονομάζει «the metaverse». Και, φυσικά, υπάρχει η πιθανότητα μιας άλλης μεγάλης αλλαγής στον αλγόριθμο της Google.

Με λίγα λόγια, κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το μέλλον με βεβαιότητα. Το μόνο πράγμα που μπορούμε να κάνουμε είναι να γνωρίζουμε τις τρέχουσες τάσεις και τι κρύβεται πίσω από αυτές και να

κάνουμε κάποιες εμπεριστατωμένες εικασίες για το τι θα ακολουθήσει. Κανείς δεν είπε ποτέ ότι ο σχεδιασμός ιστοσελίδων ήταν προβλέψιμος, και αυτό ακριβώς το κάνει μια συναρπαστική σφαίρα εργασίας!